sobota, 28 marca 2015

Kilka faktów na temat Pana Banana


            Kto nie lubi bananów? Nie znam takiej osoby! Idealny do owsianki i ma sporo potasu i magnezu - tyle mogę powiedzieć ja. Ale co tak naprawdę siedzi w bananie? Kilka faktów na temat Pana Banana...

            Słowo banan najprawdopodobniej pochodzi od arabskiego słowa "banan" oznaczającego nic innego jak palec. Średniej wielkości banan waży mniej więcej 120 gram i przekłada się to na ok. 108 kcal... czyli sporo. Rozkładając jednego banana na "czynniki pierwsze" otrzymujemy taki oto procentowy skład:


Jak widać największą grupę stanowią cukry, dlatego też po treningu często sięgamy po banana, który idealnie uzupełnia spadek cukru wywołany wysiłkiem fizycznym. I w tym momencie słowa mojego chłopaka "dzisiaj po treningu czuję się jak flak, bo nie zjadłem banana" nabierają innego znaczenia ;)

Banan to nie tylko przekąska energetyczna, zawiera naprawdę duże ilości witamin. Ale co jest najważniejsze magnez i potas! Dzięki tym pierwiastkom regenerują się nasze mięśnie po treningu, nie łapią nas częste skurcze, ale też (uwaga!) lepiej śpimy i jesteśmy bardziej stabilni emocjonalnie.
Dzienna wartość odżywcza banana w procentach rozkłada się mniej więcej tak:


            Podsumowując - korzyści z "Pana Banana" jest wiele. Magnezy nie magnezy, witaminy, cuda wianki... Ale także:
  • dla oczu - poprawienie widoczności w nocy,
  • dla układu sercowo-naczyniowego - zapobieganie nadciśnieniu,
  • dla żołądka - zapobieganie wrzodom trawiennym,
  • dla kości - ochrona przed złamaniami,
  • dla jelit - wymiana elektrolitów podczas biegunki oraz ułatwianie wydalania w trakcie zaparć,
  • dla nerek - obniżenie ryzyka zachorowań na raka.

6 komentarzy:

  1. banany i borówki to moje ulubione owoce <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Banany sa pyszne, fakt kaloryczne - jeden banan to tyle co 2 / 3 ciastka ale lepiej zjeśc coś wartosciowego niż same cukry tłuszcz i węgle !
    Tydzień bez banana jest dla mnie tygodniem straconym :P
    Obserwuję i zapraszam. www.befitandsexystudentlife.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. 2/3 lata temu napisałbym, że możesz śmiało poznać taką osobę :P Nie jadłam bananów i nie można było mnie do nich przekonać, ale z biegiem czasu przekonałam się.

    OdpowiedzUsuń